Gata ! Am renunţat la Mediafire. Îmi blocaseră linkurile. Spuneau că aş fi încălcat drepturile de autor. Deşi revista face parte din patrimoniul naţional şi a fost editată de guvernul de atunci al României, adică de comunişti. Mai curând cred că vreun „prieten” şi-a băgat coada.

Dar am trecut pe Rapidshare iar mai jos aveţi linkul de unde puteţi descărrca revista sub format pdf şi djvu. Dacă iar se întâmplă nereguli vă rog să mă conatctaţi, fie prin comentariu postat la articol, fie pe mail.

http://rapidshare.com/files/2881565247/Cinema_01x07%20-%20Iulie%201963.rar

Pentru început, vreau să vă spun că odată cu scanarea revistei m-am purces şi spre vizonarea unora dintre filmele la care se face referire printrânsa. Aşa stau lucrurile cu filmele lui Fe sica şi Fellini, despre care s-au ocupat numere anterioare; un film pomenit în legătură cu Festivalul de la Moscova („Le Quoatro Giornate di Napoli”) m-a entuziasmat aşa de tare încât i-am tradus subtitrarea şi am încărcat-o pe http://www.titrari.ro. Dar legat de numărul de faţă nu pot să nu vă îndemn să faceţi şi voi la fel în ceea ce priveşte „Maica Ioana a îngerilor”, adică să-l priviţi. Este fascinant şi ridică probleme. Se observă acest lucru şi din comentariul negativ pe care-l făcea Crohmălniceanu acestui film. Este o operă de artă, un „must seen” cum s-ar zice.

… Şi tot îmi vin fragmente în ochi. Ici chipul Anei Szeles, colo un posibil Tudor Şoimaru întruchipat de Ilarion Ciobanu (ceea ce nu s-a întâmplat), pe o paginăun portret al Leopoldnei Bălănuţă; petru Comarnescu ocupându-se de arta lui Geza Vida – autorul viitoarelor sculpturi de la Moisei şi Carei; mai încolo părerile lui Eugen Barbu despre scenariu şi film („Un film mare se face pe un scenariu scris de Shakespeare, în regia lui Eisenstein, cu imaginea lui Figueroa, pe muzica unui Beethov al cinematografiei”). Silvia Popovici şi Emanoil Petruţ sunt în luna aceasta oaspeţii redacţiei. Şi tot acum se face şi o timidă prezentare a cinematografiei de peste ocean. Atât a celei „capitaliste” dar ma cu seamă a celei „progresiste”. În general vigilenţa se păstrează în tonul revistei („Principala preocupare a realizatorilor” – scria Paul Cornea cu nişte pagini mai înainte – „pare a fi aceea de a şoca printr-o povestire cu incidente neverosimile, de obicei cu înţelesuri simbolice, prin pictarea unor caractere violente, printr-un stil cinematografic abrupt şi atât de delirant încât provoca dificultăţi nu numai omului de rând […] ci şi criticului avizat. Mă refer la filme ca Păsările de Hitchcock sau Abisuri de Nicos paptakis.” Dacă nu ştiţi cine este Paul Cornea, aflaţi că este părintele celui care îşi arunca fierea pe sticla televizoarelor la moartea lui Păunescu.)

Din articole care ar fi trecute cu vederea la o privire superficială aflăm şi care sunt acele producţii de succes comercial ale momentului: Vikingii, Mongolii, Cartagina în flăcări, Fanfan la Tulipe

Abia aştept să mă ocup de următorul număr. Şi sper să merg în sfârşit mult mai repede. Şi cu scanatul şi cu comentatul.

Iată sumarul:

Coperta 3. Festivalul filmului romînesc în staţiunile de odihnă; 1. Călin Căliman: De la o vară la alta; 2. G.T.: O mărturie contemporană; 3. De vorbă cu Francisc Munteanu; 4. Val. S.: „Neamul Şoimăreştilor” şi convenţiile filmului istoric; 5. Valerian Sava: Un debut: Leopoldina Bălănuţă; 6. Petru Comarnescu: Rădăcini; 6. Mircea Mohor: Verbiajul şi urmările sale; 8. Al. Racoviceanu: Marina Vlady; 9. Secvenţe; 10. Alice Mănoiu: Primul reportaj; 11. Miracolul rus; 12. Ov.S. Crohmălniceanu: Jerzy Kawalerovicz; 14. Mihnea Gheorghiu: Realismul în ofensivă; Federico Fellini: Întrezărind perspectivele; 15. Paul Cornea: Un succes care obligă; 16. Silvian Iosifescu: Michelangelo Antonioni – Aventura; 18. Scenariul de film; Eugen Barbu: O cauză comună; 19. Iulian Mihu: Fraza cinematografică; 20. Ana Maria Narti: Grigore Vasiliu Birlic; 21. Kozara; 22. Zsugán István: Noi filme în lucru la „Hunnia Film”; 23. Gh. Vitanidis: Pionierii filmului românesc. Jean Mihail; 24. Gheorghe Tomozei: Silvia Popovici şi Emanoil Petruţ în vizită la „Cinema”; 26. Noua faţă a Hollywoodului; 27. Ecaterina Grundbock: Şcoala newyorkeză; 28. Secvenţe; 30. Mircea Hulubaş: Metamorfoza unui decor; 31. Gheorghe Fischer: Interioarele filmate pe viu; 32. Al.R.: Artă şi pseudoartă; coperta 3. Filme noi.

resize01_resize

Ana Szeles

Ilarion Ciobanu

 

Eugen Barbu

Leopoldina Balanuta

resize14_resize

resize15_resize

resize36_resize

 

Filme amintite

Coperta 1: Vârsta primejdioasă; Aventura;

Coperta 2: Codin; Cerul n-are gratii; Vacanţă la mare;

P.1: Celebrul 702; Vară romantică; Omul de lângă tine; Sub cupola albastră; Partea ta de vină; Lupeni 29; Cinci oameni la drum; Vacanţă la mare;A fost prietenul meu; Carul n-are gratii; Lumină din iulie; Codin;;

p.2: Vârstă primejdioasă; Vacanţă la mare;

p.3: Cerul n-are gratii; Mingea; Furtuna; Valurile Dunării; Soldaţi fără uniformă; Partea ta de vină; Vârstă primejdioasă;

p.4: Lupeni 29; Neamul Şoimăreştilor;

p.5: Pisica de mare; Omul merge după soare; Balada soldatului; Copilăria lui Ivan;

p.6: Rădăcini – Câteva note despre Maramureş şi despre sculptorul Geza Vida;

p.7: Rădăcini – Câteva note despre Maramureş şi despre sculptorul Geza Vida; Hârtia se naşte din ape; Trotuşul şi oamenii; Tehnică nouă, oameni culţi;

p.8: Cauze bune; Patul conjugal; Furtună de vară; Infidelele; Vrăjitoarea; În umbra legii; Sentinţa; Noaptea spionilor; Prinţesa de Clèves; Climaturi;

p.9: Adorabila mincinoasă; În umbra legii; Vrăjitoarea; Vi-l prezint pe Baluev; Noi, oamenii; Primul troleibuz;

p.10: Primul reportaj; Pace noului venit;

p.11: Primul reportaj; Învierea; Tu şi camarazii tăi; Vacanţă în Sylt; Operaţia Sabia Teutonă; Miracolul rus;

p.12: Moara satului; Maica Ioana din Ordinul îngerilor (Maica Ioana a îngerilor); Adevăratul sfârşit al războiului;

p.13: Maica Ioana din Ordinul îngerilor (Maica Ioana a îngerilor); Amintiri de la Celuloza (O noapte de amintiri); Sub steaua frigiană; Omul din umbră; Adevăratul sfârşit al războiului; Tren de noapte;

p.14: Otto e Mezzo ( Opt şi jumătate; 8 ½); Noul Cristobal; Lupeni 29; Codin; Leopardul (Ghepardul); La Dolce Vita;

p.15: Opt şi jumătate (8 ½); La strada; Nopţile Cabiriei; Il Bidone; Generalul della Rovere; Aventura; Eclipsa; Leopardul (Ghepardul); Păsările; Abisuri; Şeherezada; Logodnicii; Lupeni 29;

p.16: Aventura; Eclipsa; Noaptea;

p.17: Oameni de pe malul Padului; Aventura; Cronica unei iubiri; Învinşii; Doamna fără camelii; Prietenele; Strigătul; Noaptea; Anul trecut la Marienbad; Noapte şi ceaţă; Hiroshima, dragostea mea;

p.18: Setea; Valurile Dunării; Bomba (S-a furat o bombă); Scurtă istorie; Partea ta de vină;

p.19: Cinci oameni la drum; Partea ta de vină; Atalanta;

p.20: Telegrame; Băieţii noştri;

p.21: Două lozuri; Telegrame; D’ale carnavalului; Băieţii noştri; Lumină de iulie; Kozara;

p.22: Întuneric în plină zi; Tücsök; Ochi de copil; Căluşeii; Două reprize în iad; Cântarea cântărilor; Edes Ana; Tu; Pământul îngerilor;

p.23: Trenul fantomă; Manasse; Brigafa lui Ionuţ; Ţigăncuşa de la iatac; Păcat; Lia; Povara; Viaţa unui oraş; Chemarea dragostei; Prima dragoste; Privelişti din Deltă; C.F.R. – o simfonie a muncii; Rapsodia rustică; Poporul român în luptă pentru democraţie; Naţionalizarea; Anul 1948; Cu fruntea în soare; Bulevardul fluieră vânt; Brigada lui Ionuţ; Râpa dracului;

p.24; La mere; Ora H; Furtuna; Darclée; Omul de lângă tine; Dragoste de-o seară; În sat la noi; Brigada lui Ionuţ; Secretul cifrului; Alarmă în munţi; Tudor;

p.25: Tudor;

p.26: Cleopatra; The V.I.P.’s (Oameni importanţi);

p.27: Sarea pământului; Marty; Pe Bowery (On the Bowery); Sciuscia; Hoţii de biciclete; Întoarce-te, Africa! (Come back Africa!); Umbre (Shadows); The Connection; Guns of the Trees;

p.28: Întâlnire pe ţărmul liniştit; Carmen de la Ronda; Ultimul meu tangou; Thérèse Raquin; Roma; Orele 11; Plaja; La Violetera; Hărţuitul; Umbre albe; Planeta tăcerii; Gheişa mea; Copii paradisului; Lordul muştelor ( Împăratul muştelor);

p.29: La Vita Provvisoria; Istoria revoluţiei; Un alt Cristobal; Legenda lui Paisie; Norii albi; A bout de souffle (Cu sufletul la gură); Dispreţul; Şeherezada;

p.30: Paşi spre lună;

p.31: S-a furat o bombă; Paşi spre lună; Celebrul 702; Bădăranii; Zboară cocorii; Străzile au amintiri;

p.32: Mongolii; Cartagina în flăcări; Till Eulenspiegel; Fanfan la Tulipe; Vikingii; Căpitanul Fracasse; Tudor; Volga, Volga; Toată lumea râde, cântă şi dansează; Primăvara pe gheaţă; Copilul Dunării; Tu eşti minunată; Vacanţă la mare; A fost prietenul meu;

coperta 3: Tragedia optimistă; Mecanicul Generalei; Vârsta de aur a comediei; Când comedia era rege; Revărsarea; Oameni de afaceri;

coperta 4: Porto-Franco;

Anunțuri